Gyakori kérdések

1. Általános kérdések
1. Letiltható az OTP SZÉP kártya?

Mind a főkártya, mind a társkártya letiltható. A letiltást a kártya birtokosa (főkártya és társkártya esetében is) a SZÉP vonalon (+36 1 3666 222) kezdeményezheti.

2. Mi az a SZÉP kártya?

Egy olyan cafeteria elem, amely vendéglátóhelyi étkezési, üdülési és rekreációs célú béren kívüli juttatások folyósítását és felhasználását teszi lehetővé.

3. Mekkora a kártya bevezetésének költsége?

A munkáltatóknak csak az utalás költségével kell számolniuk a szolgáltatás igénybevétele esetén, hiszen a számlaszám lekérdező szolgáltatást is díjmentesen biztosítjuk szerződés megkötése esetén. A munkavállalók számára a főkártya ingyenes, a társkártya és a pótkártya díja 1.500 forint, melyet a munkavállalónak kell megfizetni.

4. Mi az OTP SZÉP kártya rendelésének és feltöltésének folyamata, mik az átfutási határidők?

2019.01.05. után a SZÉP-kártya kibocsátóknak közvetlenül a kártyabirtokossal, azaz a munkavállalóval kell szerződniük. A munkavállalókkal kötött szerződés alapján minden kártyabirtokosnak SZÉP-kártya alszámlánként („zsebenként”) egy, tehát összesen három (szálláshely, vendéglátás, szabadidő) önálló fizetési számlát nyit a kibocsátó, amelyekre a munkáltatók közvetlenül kell, hogy utalják a SZÉP-kártyán biztosított juttatások összegét. A számlaszámokat szerződéskötéskor kapják meg a munkavállalók, illetve amennyiben szerződnek számlaszám-lekérdezés szolgáltatásunkra az OTP SZÉP Portál (www.otpportalok.hu) felületen lekérdezhetik, és egy egységes szerkezetű állományban megkaphatják a munkavállalóik SZÉP-kártya számlaszámait.

Az OTP SZÉP kártyák megrendelését a munkavállalók intézik.  A kártyák gyártásának határideje 10 munkanap.

A számlaszámokra azonnal utalható a juttatás, akár a kártyák gyártásával párhuzamosan.

Az OTP SZÉP kártyákon az utalást követően haladéktalanul elérhető az egyenleg.

5. Mekkora összegű juttatás adható a munkavállalónak?

Az OTP SZÉP kártya három alszámláján egy munkavállaló számára összesen évi 450 000 forint adható kedvezményesen adózó béren kívüli juttatásként (17,5% SZOCHO + 15% SZJA, összesen 32,5%). A szálláshely alszámlán évi 225 000, a vendéglátás alszámlán évi 150 000, a szabadidő alszámlán évi 75 000 forint értékben.

Az ezt meghaladó rész egyes meghatározott juttatásként adózik (1,18%-os adóalapra 17,5% SZOCHO + 15% SZJA, összesen 38,35%).

6. Mire használható?

A SZÉP kártya három alszámlát tartalmaz, amelyek különböző célokra és elfogadóhelyeken használhatók fel.

Szálláshely alszámla:

  • Szálláshely-szolgáltatás
  • Belföldi utazásszervezés (belföldi előre összeállított utazási csomagok értékesítése)
  • A szálláshelyen igénybe vehető, és a szálláshelyen a szálláshely-szolgáltatással együttesen fizethető bármely szolgáltatásra
  • Fizikai közérzetet javító szolgáltatások közül gyógyfürdőkre
  • Máshová nem sorolt egyéb szórakoztatás, szabadidős tevékenységből strandszolgáltatásra


Vendéglátás alszámla:

  • éttermi, mozgó vendéglátás
  • egyéb vendéglátás (közétkeztetés)
  • fizikai közérzetet javító szolgáltatások közül gyógyfürdők
  • máshová nem sorolt egyéb szórakoztatás, szabadidős tevékenységből strandszolgáltatás
  • szálláshely-szolgáltatás


Szabadidő alszámla:

  • egyéb humán-egészségügyi ellátásból a fizikoterápiás szolgáltatás, a dentálhigiéniai kezelés, a diagnosztikai szolgáltatás, a terhesgondozás, és az egyéb máshová nem sorolt humán egészségügyi ellátás
  • előadó-művészet
  • múzeumi tevékenység
  • növény-, állatkert és természetvédelmi terület működtetése
  • vidámparki, szórakoztatóparki tevékenység
  • máshová nem sorolt egyéb szórakoztatás, szabadidős tevékenységből a szabadidőpark- és strandszolgáltatás, sípálya és sporthajó kikötő szolgáltatásai, valamint a szabadidős létesítmény működtetője által nyújtott, a pihenést, szabadidőt szolgáló eszközök kölcsönzése
  • fizikai közérzetet javító szolgáltatás
  • testedzési szolgáltatás
  • egyéb sporttevékenységből verseny- és lovaglóistállók tevékenysége, sporthorgászat és a sportesemények rendezése, szervezése, promóciója tevékenységből a szabadidős sportrendezvények nevezési, regisztrációs díja
  • belvízi személyszállítás
  • egyéb foglalásból az idegenvezetés
  • sportlétesítmény működtetéséből a sportpályák bérlése, uszodabelépő és bérlet értékesítése
  • sportegyesületi tevékenység
  • sport, szabadidős képzés
  • szabadidős, sporteszköz kölcsönzése
  • keskenynyomközű vasúton történő személyszállítás
  • szálláshely-szolgáltatás

A szálláshely-szolgáltatás, a gyógyfürdő- és strandbelépő a kártya mindhárom alszámlájáról fizethető.

2. Szerződéskötés, portálhasználat
1. Hogyan köthetek munkáltatói szerződést?

A SZÉP-kártya szolgáltatás biztosítása a munkavállalóval kötött szerződés alapján történik.

A munkáltatónak lehetősége van számlaszám-lekérdezés szolgáltatás igénybevételére szerződni a kibocsátóval. Így az OTP SZÉP Portál (www.otpportalok.hu) felületen lekérdezhetik, és egy egységes szerkezetű állományban megkaphatják a munkavállalóik SZÉP-kártya számlaszámait.

Az OTP Portálok honlapon töltheti ki a szerződést, amelyet nyomtatás és cégszerű aláírást követően postán, a weboldalon megadott címre kell elküldeni.

2. Ha a szerződést kitöltve postáztuk, mi a további teendőnk?

Az OTP Pénztárszolgáltató Zrt. érvényesíti a szerződést és aláírva visszaküldi a munkáltató részére. Párhuzamosan e-mailt küld a munkáltató megjelölt képviselőjének a www.otpportalok.hu weboldalra való belépéshez szükséges jelszóval. A munkáltató a weboldalon a jelszó megadása után tud belépni. Az oldalon lekérdezheti munkavállalói OTP SZÉP kártya számlaszámait.

3. Kártyarendelés
1. Hogyan történik a kártyarendelés?

Az OTP SZÉP kártyák megrendelését a munkavállalók tudják intézni a kibocsátóval kötött OTP Széchenyi Pihenőkártya keretszerződésük alapján. A munkáltatók a juttatásokat közvetlenül a munkavállalók SZÉP-kártya számlaszámaira tudják utalni, nekik egyéb teendőjük nincs.

4. Kártyafeltöltés
1. A munkáltatói utalást követően mikor kerül a juttatás a kártyára?

A kibocsátó a beérkezett összeget haladéktalanul jóváírja a kártyabirtokosok SZÉP-kártya számláin.

2. December 31-i utalás esetén milyen dátumot kell figyelembe venni adóbevallás szempontjából? Az még tárgyévi vagy már következő évi juttatásnak minősül?

A december 31-i feltöltés tárgyévi juttatásnak minősül.

4.1 Azonnali Fizetési Szolgáltatás
1. Mi az Azonnali Fizetési Szolgáltatás?

Az Azonnali Fizetési Szolgáltatás egy a hazai banki átutalások rendszerében 2020. március 2-ától elérhető szolgáltatás, amelynek köszönhetően az elektronikus csatornákon kezdeményezett, az azonnali átutalás feltételeinek megfelelő átutalás az év minden napján (vagyis hétvégén és ünnepnapokon is), a nap 24 órájában az átutalás indításától számított néhány másodpercen belül teljesül, és a kedvezményezett fél számláján rendelkezésre áll.

2. Melyik átutalások teljesülnek azonnal?

Azonnali átutalásként az

  • elektronikus felületen,
  • forintban vezetett számláról belföldön vezetett számlára indított,
  • legfeljebb 10 millió forint összegű,
  • egyedi (nem kötegelt/csoportos),
  • jövőbeni értéknapot nem tartalmazó

átutalások teljesülnek.

Ezek az átutalások 2020. március 2-től az év 365 napján, a nap 24 órájában az indítástól számított néhány másodpercen belül teljesülnek, azaz rendelkezésre fognak állni a címzett fél számláján.

3. Milyen változást jelent a SZÉP-kártya esetében az Azonnali Fizetési Szolgáltatás?

A SZÉP-kártyát egy ponton érinti az azonnali fizetés bevezetése: a nem kötegelten (csoportosan, több munkavállaló juttatását egyetlen tranzakciós állományban) utalt juttatás mostantól az év minden napján, a nap 24 órájában a munkáltató általi utalást követő néhány másodpercen belül hozzáférhető lesz a munkavállaló számláján.

A csoportos átutalások teljesülésében nem történik változás az eddigiekhez képest.

4. Mit tegyek, ha a munkavállalóm számlájára nem érkezett meg az azonnali átutalás?

Első lépésben a számlavezető banknál célszerű érdeklődni, hogy ők teljesültnek látják-e a tranzakciót. Ha igen, akkor kérjük, ellenőrizze honlapunkon (www.otpportalok.hu), hogy nem érinti-e éppen valamilyen probléma az azonnali fizetési szolgáltatást, vagy forduljon telefonos ügyfélszolgálatunkhoz a +36-1-366-6222 telefonszámon, ahol kollégáink meg tudják nézni a tranzakció részleteit. Ehhez a címzett számla számára, és az átutalás időpontjára lesz szükség.

5. Tudok a munkavállalóm másodlagos számlaazonosítójára utalni SZÉP-kártya juttatást?

Az OTP Pénztárszolgáltató a SZÉP-kártya Üzletszabályzatában foglaltaknak megfelelően nem nyújt másodlagos számlaazonosító szolgáltatást, vagyis a SZÉP-kártya számlákhoz nem lehet regisztrálni e-mail címet, telefonszámot, vagy adóazonosító jelet, amiket használva lehetne rájuk utalni a számlaszám ismerete nélkül.

A vonatkozó jogszabály (A pénzforgalom lebonyolításáról szóló 35/2017. (XII. 14.) MNB rendelet) a SZÉP Kártya terméket kivételként kezeli, és nem követeli meg a másodlagos számlaazonosító szolgáltatást.

Ennek az a magyarázata, hogy a SZÉP-kártya esetén nem életszerű a másodlagos számlaazonosító használata. A szolgáltatásnak elsősorban a magánszemélyek közti átutalásnál van relevanciája, a SZÉP-kártya számlák vonatkozásában pedig csak munkáltatótól munkavállalónak történik átutalás, ahol továbbra is a számlaszámot szükséges megadni. Az is a másodlagos számlaazonosító használata ellen szól, hogy egy SZÉP-kártyához három számla tartozik (minden zseb önálló számlaszámmal rendelkezik), így egy kártyához három másodlagos számlaazonosítót kellene rendelni, ami nagyon nehezen lenne kivitelezhető, illetve követhető az ügyfeleink – akár a munkáltatók, akár a munkavállalók – számára.

5. Elutalt összeg visszahívása
1. Mi a teendő, ha tévesen indított el utalást SZÉP kártya számlára, vagy bármely egyéb okból (pl. évközi kilépés) vissza kíván hívni korábban elutalt összeget?

A visszahívást a munkáltató a saját számlavezető bankjánál kell, hogy kezdeményezze, nem a SZÉP-kártya számlákat vezető OTP Pénztárszolgáltatónál. Az OTP Pénztárszolgáltató a hozzá szabályszerűen beérkezett visszahívás kéréseket tudja kezelni. A visszahívások kezelésének folyamatáról részletes leírást talál a Portál munkáltatói felületén, a Letölthető dokumentumok menüpontban.

6. Kártya egyenlege
1. Meddig érvényes a kártyán lévő egyenleg?

A kártyán lévő összeg soha nem jár le, a kibocsátó az utalás évét követő második naptári év május 31. napjától 3% havi díjat von le a fel nem használt összeg után.

7. Társkártya
1. Hogyan rendelhet a munkavállaló társkártyát?

Társkártyabirtokosi keretszerződés megkötésével lehetősége van az OTP SZÉP kártyabirtokosnak társkártya igénylésére is a közeli hozzátartozója számára. Ezt bármelyik OTP bankfiókban, mindkét érintett fél személyes jelenlétében teheti meg. A kártya megrongálódása vagy elvesztése esetén pótkártya igényelhető, melynek költsége a társkártyához hasonlóan 1 500 forint.

8. Költés, elfogadás, elfogadóhelyek
1. Egy elfogadóhely több kártyát is elfogadhat?

Az elfogadóhely a saját döntése alapján több SZÉP kártyát kibocsátó intézménnyel is köthet SZÉP kártya elfogadói szerződést.

2. Az elfogadóhely köthet ki feltételeket a felhasználásra vonatkozóan?

Az elfogadóhely csak a rendeletben rögzített szolgáltatások kiegyenlítésére fogadhatja el a SZÉP-kártyát, egyéb feltételeket nem támaszthat.

3. Lehetséges jogosulatlan fizetés?

Az elfogadóhely ellenőrizheti a személyazonosságot, így kártyáját csak a kártyabirtokos használhatja. A kártyával csak addig az összeghatárig fizethet a kártyabirtokos, amennyi a kártyán lévő aktuális egyenlege.

4. Hogyan lehet SZÉP kártyával fizetni?
  • POS (bankkártya leolvasó) terminál segítségével,
  • OTP Bank Nyrt. webshop online terminállal (OTPdirekt),
  • OTP SZÉP portálon biztosított utalvány kártya elfogadói szolgáltatás igénybevételével,
  • Telefonos kártyaelfogadás segítségével.
5. A kártyabirtokos a vásárlásról kap számlát? Van-e utólagos elszámolás, mint például az egészségpénztárnál?

SZÉP kártyával minden esetben a helyszínen vagy előre, webshopon keresztül, illetve utazási irodában lehet fizetni, nincs utólagos elszámolás.

6. Hogyan követhetők a SZÉP kártyával végrehajtott tranzakciók?

A SZÉP kártya felhasználása ellenőrizhető. A regisztrált kártyabirtokos a www.otpportalok.hu oldalon megtekintheti a részletes forgalmát. Az egyenleg nyomon követhető az OTP POS terminál által nyomtatott bizonylaton, valamint lekérdezhető a SZÉP vonalon (+36 1 366 6222), a www.otpportalok.hu weboldalon és az OTP SZÉP kártya mobilalkalmazás segítségével is.

9. Adózási kérdések
1. A munkavállalónkénti béren kívüli juttatás éves keretösszege (450 000 Ft) felett juttatott cafeteria esetén mennyi lenne az adó mértéke?

Egyes meghatározott juttatásként adózik, azaz 1,18%-os adóalapra 17,5% SZOCHO + 15% SZJA, összesen 38,35% az adó mértéke az éves keretösszeg felett juttatott rész esetén.

template_error_txt