Gyakori kérdések

1. Általános kérdések
1. Letiltható az OTP SZÉP kártya?

Mind a főkártya, mind a társkártya letiltható. A letiltást a kártya birtokosa (főkártya és társkártya esetében is) a SZÉP vonalon (+36 1 3666 222) kezdeményezheti.

2. Mi az a SZÉP kártya?

Egy olyan cafeteria elem, amely vendéglátóhelyi étkezési, üdülési és rekreációs célú béren kívüli juttatások folyósítását és felhasználását teszi lehetővé.

3. Mekkora a kártya bevezetésének költsége?

A munkáltatóknak csak az utalás költségével kell számolniuk a szolgáltatás igénybevétele esetén, hiszen a számlaszám lekérdező szolgáltatást is díjmentesen biztosítjuk szerződés megkötése esetén. A munkavállalók számára a főkártya ingyenes.

4. Mi az OTP SZÉP kártya rendelésének és feltöltésének folyamata, mik az átfutási határidők?

Az OTP SZÉP kártyát a munkavállalók rendelik meg, ehhez szerződést kell kötniük az OTP Pénztárszolgáltató Zrt-vel. Ezt megtehetik online, vagy bármelyik OTP bankfiókban.
A szerződés alapján minden kártyabirtokosnak önálló fizetési számlát nyit a kibocsátó, amelyre a munkáltatók közvetlenül kell, hogy utalják a SZÉP-kártyán biztosított juttatások összegét. A számlaszámot szerződéskötéskor kapják meg a munkavállalók, illetve amennyiben a munkáltató szerződik számlaszám-lekérdezés szolgáltatásunkra, az OTP SZÉP Portál (www.otpportalok.hu) felületen lekérdezheti, és egy egységes szerkezetű állományban megkaphatja a munkavállalói SZÉP-kártya számlaszámait.

5. Mekkora összegű juttatás adható a munkavállalónak?

Évente 450 ezer forintot lehet béren kívüli juttatásként (13% SZOCHO + 15% SZJA, összesen 28%) utalni a SZÉP kártya számlára. Az ezt meghaladó rész egyes meghatározott juttatásként adózik (1,18%-os adóalapra 13% SZOCHO + 15% SZJA, összesen 33,04%).

6. Mire használható?

SZÉP-kártyával fizethető szolgáltatások köre:

  • szálláshely-szolgáltatás

  • belföldi utazásközvetítés és belföldi utazásszervezés

  • szálláshely foglalása és belföldi utazás foglalása

  • a szálláshelyen igénybe vehető és a szálláshely-szolgáltatással együttesen fizethető bármely szolgáltatás

  • fizikai közérzetet javító szolgáltatás (pl: fürdő- és gyógyfürdő belépő)

  • éttermek, gyorséttermek, menzák, és egyéb vendéglátóhelyek

  • ételrendelés

  • egyéb humán-egészségügyi ellátás (fizioterápiás szolgáltatás, a dentálhigiéniai kezelés, a diagnosztikai szolgáltatás, a terhesgondozás és az egyéb, máshová nem sorolt humán-egészségügyi ellátás)

  • előadó-művészet (pl: színház belépő, koncertjegy, fesztivál belépő)

  • múzeum belépő

  • állatkerti belépő

  • vidámpark belépő

  • testedzési szolgáltatás (pl: jóga, fitnesz bérlet, konditerem belépő)

  • lovaglás, horgászat 

  • sportesemények, szabadidős rendezvények nevezési, regisztrációs díja

  • belvízi személyszállítás

  • idegenvezetés

  • a sportpályák bérlése, uszodabelépő és -bérlet 

  • sportegyesületi tagság

  • sport, szabadidős képzés

  • szabadidős, sporteszköz kölcsönzése

  • helyközi vasúti személyszállítás (kizárólag a keskenynyomközű vasúton történő személyszállítás)

  • szabadidőpark- és strandszolgáltatás, sípálya és sporthajókikötő szolgáltatásai

2. Szerződéskötés, portálhasználat
1. Hogyan köthetek munkáltatói szerződést?

A SZÉP-kártya szolgáltatás biztosítása a munkavállalóval kötött szerződés alapján történik.

A munkáltatónak lehetősége van számlaszám-lekérdezés szolgáltatás igénybevételére szerződni a kibocsátóval. Így az OTP SZÉP Portál (www.otpportalok.hu) felületen lekérdezhetik, és egy egységes szerkezetű állományban megkaphatják a munkavállalóik SZÉP-kártya számlaszámait.

Az OTP Portálok honlapon töltheti ki a szerződést, amelyet nyomtatás és cégszerű aláírást követően postán, a weboldalon megadott címre kell elküldeni.

2. Ha a szerződést kitöltve postáztuk, mi a további teendőnk?

Az OTP Pénztárszolgáltató Zrt. érvényesíti a szerződést és aláírva visszaküldi a munkáltató részére. Párhuzamosan e-mailt küld a munkáltató megjelölt képviselőjének a www.otpportalok.hu weboldalra való belépéshez szükséges jelszóval. A munkáltató a weboldalon a jelszó megadása után tud belépni. Az oldalon lekérdezheti munkavállalói OTP SZÉP kártya számlaszámait.

3. Kártyarendelés
1. Hogyan történik a kártyarendelés?

Az OTP SZÉP kártyák megrendelését a munkavállalók tudják intézni a kibocsátóval kötött OTP Széchenyi Pihenőkártya keretszerződésük alapján. A munkáltatók a juttatásokat közvetlenül a munkavállalók SZÉP-kártya számlaszámaira tudják utalni, nekik egyéb teendőjük nincs.

4. Kártyafeltöltés
1. A munkáltatói utalást követően mikor kerül a juttatás a kártyára?

A kibocsátó a beérkezett összeget haladéktalanul jóváírja a kártyabirtokosok SZÉP-kártya számláin.

2. December 31-i utalás esetén milyen dátumot kell figyelembe venni adóbevallás szempontjából? Az még tárgyévi vagy már következő évi juttatásnak minősül?

A december 31-i feltöltés tárgyévi juttatásnak minősül.

4.1 Azonnali Fizetési Szolgáltatás
1. Mi az Azonnali Fizetési Szolgáltatás?

Az Azonnali Fizetési Szolgáltatás egy a hazai banki átutalások rendszerében 2020. március 2-ától elérhető szolgáltatás, amelynek köszönhetően az elektronikus csatornákon kezdeményezett, az azonnali átutalás feltételeinek megfelelő átutalás az év minden napján (vagyis hétvégén és ünnepnapokon is), a nap 24 órájában az átutalás indításától számított néhány másodpercen belül teljesül, és a kedvezményezett fél számláján rendelkezésre áll.

2. Melyik átutalások teljesülnek azonnal?

Azonnali átutalásként az

  • elektronikus felületen,
  • forintban vezetett számláról belföldön vezetett számlára indított,
  • legfeljebb 10 millió forint összegű,
  • egyedi (nem kötegelt/csoportos),
  • jövőbeni értéknapot nem tartalmazó

átutalások teljesülnek.

Ezek az átutalások 2020. március 2-től az év 365 napján, a nap 24 órájában az indítástól számított néhány másodpercen belül teljesülnek, azaz rendelkezésre fognak állni a címzett fél számláján.

3. Milyen változást jelent a SZÉP-kártya esetében az Azonnali Fizetési Szolgáltatás?

A SZÉP-kártyát egy ponton érinti az azonnali fizetés bevezetése: a nem kötegelten (csoportosan, több munkavállaló juttatását egyetlen tranzakciós állományban) utalt juttatás mostantól az év minden napján, a nap 24 órájában a munkáltató általi utalást követő néhány másodpercen belül hozzáférhető lesz a munkavállaló számláján.

A csoportos átutalások teljesülésében nem történik változás az eddigiekhez képest.

4. Mit tegyek, ha a munkavállalóm számlájára nem érkezett meg az azonnali átutalás?

Első lépésben a számlavezető banknál célszerű érdeklődni, hogy ők teljesültnek látják-e a tranzakciót. Ha igen, akkor kérjük, ellenőrizze honlapunkon (www.otpportalok.hu), hogy nem érinti-e éppen valamilyen probléma az azonnali fizetési szolgáltatást, vagy forduljon telefonos ügyfélszolgálatunkhoz a +36-1-366-6222 telefonszámon, ahol kollégáink meg tudják nézni a tranzakció részleteit. Ehhez a címzett számla számára, és az átutalás időpontjára lesz szükség.

5. Tudok a munkavállalóm másodlagos számlaazonosítójára utalni SZÉP-kártya juttatást?

Az OTP Pénztárszolgáltató a SZÉP-kártya Üzletszabályzatában foglaltaknak megfelelően nem nyújt másodlagos számlaazonosító szolgáltatást, vagyis a SZÉP-kártya számlához nem lehet regisztrálni e-mail címet, telefonszámot, amiket használva lehetne rájuk utalni a számlaszám ismerete nélkül.

A vonatkozó jogszabály (A pénzforgalom lebonyolításáról szóló 35/2017. (XII. 14.) MNB rendelet) a SZÉP Kártya terméket kivételként kezeli, és nem követeli meg a másodlagos számlaazonosító szolgáltatást.

Ennek az a magyarázata, hogy a SZÉP-kártya esetén nem életszerű a másodlagos számlaazonosító használata. A szolgáltatásnak elsősorban a magánszemélyek közti átutalásnál van relevanciája, a SZÉP-kártya számlák vonatkozásában pedig csak munkáltatótól munkavállalónak történik átutalás, ahol továbbra is a számlaszámot szükséges megadni. 

5. Elutalt összeg visszahívása
1. Mi a teendő, ha tévesen indított el utalást SZÉP kártya számlára, vagy bármely egyéb okból (pl. évközi kilépés) vissza kíván hívni korábban elutalt összeget?

A visszahívást a munkáltató a saját számlavezető bankjánál kell, hogy kezdeményezze, nem a SZÉP-kártya számlákat vezető OTP Pénztárszolgáltatónál. Az OTP Pénztárszolgáltató a hozzá szabályszerűen beérkezett visszahívás kéréseket tudja kezelni. A visszahívások kezelésének folyamatáról részletes leírást talál a Portál munkáltatói felületén, a Letölthető dokumentumok menüpontban.

6. Kártya egyenlege
1. Meddig érvényes a kártyán lévő egyenleg?

Társkártyabirtokosi keretszerződés megkötésével lehetősége van az OTP SZÉP kártyabirtokosnak társkártya igénylésére is a közeli hozzátartozója számára. Ezt bármelyik OTP bankfiókban, mindkét érintett fél személyes jelenlétében teheti meg. A kártya megrongálódása, vagy elvesztése esetén pótkártya igényelhető, melynek költsége 1 800 forint.

7. Társkártya
1. Hogyan rendelhet a munkavállaló társkártyát?

Társkártyabirtokosi keretszerződés megkötésével lehetősége van az OTP SZÉP kártyabirtokosnak társkártya igénylésére is a közeli hozzátartozója számára. Ezt bármelyik OTP bankfiókban, mindkét érintett fél személyes jelenlétében teheti meg. A kártya megrongálódása, vagy elvesztése esetén pótkártya igényelhető, melynek költsége 1 800 forint.

8. Költés, elfogadás, elfogadóhelyek
1. Egy elfogadóhely több kártyát is elfogadhat?

Az elfogadóhely a saját döntése alapján több SZÉP kártyát kibocsátó intézménnyel is köthet SZÉP kártya elfogadói szerződést.

2. Az elfogadóhely köthet ki feltételeket a felhasználásra vonatkozóan?

Az elfogadóhely csak a rendeletben rögzített szolgáltatások kiegyenlítésére fogadhatja el a SZÉP-kártyát, egyéb feltételeket nem támaszthat.

3. Lehetséges jogosulatlan fizetés?

Az elfogadóhely ellenőrizheti a személyazonosságot, így kártyáját csak a kártyabirtokos használhatja. A kártyával csak addig az összeghatárig fizethet a kártyabirtokos, amennyi a kártyán lévő aktuális egyenlege.

4. Hogyan lehet SZÉP kártyával fizetni?
  • POS (bankkártya leolvasó) terminál segítségével,
  • OTP Bank Nyrt. webshop online terminállal (OTPdirekt),
  • OTP SZÉP portálon biztosított utalvány kártya elfogadói szolgáltatás igénybevételével,
  • Telefonos kártyaelfogadás segítségével.
5. A kártyabirtokos a vásárlásról kap számlát? Van-e utólagos elszámolás, mint például az egészségpénztárnál?

SZÉP kártyával minden esetben a helyszínen vagy előre, webshopon keresztül, illetve utazási irodában lehet fizetni, nincs utólagos elszámolás.

6. Hogyan követhetők a SZÉP kártyával végrehajtott tranzakciók?

A SZÉP kártya felhasználása ellenőrizhető. A regisztrált kártyabirtokos a www.otpportalok.hu oldalon megtekintheti a részletes forgalmát. Az egyenleg nyomon követhető az OTP POS terminál által nyomtatott bizonylaton, valamint lekérdezhető a SZÉP vonalon (+36 1 366 6222), a www.otpportalok.hu weboldalon és az OTP SZÉP kártya mobilalkalmazás segítségével is.

9. Adózási kérdések
1. A munkavállalónkénti béren kívüli juttatás éves keretösszege (450 000 Ft) felett juttatott cafeteria esetén mennyi lenne az adó mértéke?

Egyes meghatározott juttatásként adózik, azaz 1,18%-os adóalapra 13% SZOCHO + 15% SZJA, összesen 33,04% az adó mértéke az éves keretösszeg felett juttatott rész esetén.

template_error_txt
template-text
template-text